Prowadzenie dowolnych działań marketingowych wymaga planowania, ale też stałej kontroli ich efektów. To samo dotyczy pozycjonowania i innych czynności promocyjnych prowadzonych online. W tym celu stosuje się rozmaite technologie, metody i narzędzia analityczne, które opisane są szerzej w artykule. Dowiedz się więcej na temat tego, czym jest analityka webowa.
We współczesnej gospodarce dane, a raczej umiejętność ich sprawnego pozyskiwania, analizowania i przetwarzania odgrywają kluczowe role dla rynkowego sukcesu. Dotyczy to również, a nawet przede wszystkim przestrzeni internetowej, w której narzędzia analityczne pełnią szczególnie istotną funkcję. Wykorzystuje się je w celu poznania informacji na temat budowy witryny, jej działania i obecności w sieci. Dlaczego są one tak istotne?
Analityka webowa jest ważna przede wszystkim z perspektywy monitorowania stanu witryny i weryfikowania efektów prowadzonych działań marketingowych lub zmian w jej konstrukcji. Wszelkie modyfikacje i czynności dokonywane w ramach strony internetowej lub z myślą o wpływie na jej stan znajdują swoje odzwierciedlenie w kluczowych danych. Czego one dotyczą? To zależy przede wszystkim od indywidualnych wymagań użytkownika i możliwości używanych przez niego narzędzi analitycznych.
Ogromna ilość różnego rodzaju oprogramowań przeznaczonych do analityki webowej sprawia, że istnieje możliwość monitorowania praktycznie dowolnych aspektów dotyczących strony WWW. Zakres i szczegółowość pozyskiwanych danych zależy zatem przede wszystkim od wyboru narzędzi analitycznych. Mimo że są ich tysiące, zdecydowanie najpopularniejszym oprogramowaniem z tej kategorii jest Google Analytics.
Darmowa w podstawowej wersji usługa internetowego giganta pozwala na dostęp do bardzo dokładnych informacji dotyczących m.in. zawartości, szybkości ładowania i przede wszystkim ruchu na stronie. Z Google Analytics można się dowiedzieć, ile czasu użytkownicy na niej spędzają i skąd na nią trafiają, a nawet jakich urządzeń i systemów operacyjnych używają do przeglądania jej zawartości. To niezwykle cenne narzędzie analityczne, z którego powinien korzystać dosłownie każdy właściciel strony internetowej.
Choć Google Analytics zdecydowanie przoduje wśród oprogramowania do analityki webowej, to bynajmniej na nim się ono nie kończy. Zdecydowanie warto założyć konto także w usłudze Google Search Console, która daje dostęp do bogatych informacji na temat stanu i obecności witryny w wynikach wyszukiwania. Na której pozycji na wybrane słowa kluczowe znajduje się Twoja strona? Jak prezentuje się zmienność pozycji w czasie? Które frazy generują największy ruch, a które wymagają dodatkowej uwagi? Na te i inne pytania związane z pozycjonowaniem pozwala odpowiedzieć właśnie Google Search Console.
W celu dokładnego sprawdzenia zachowania użytkowników i możliwości odtworzenia wykonywanych przez nich działań warto zastosować takie narzędzia analityczne jak Hotjar czy Woopra. Z kolei z myślą o profesjonalnej analityce webowej wykorzystuje się płatne programy stanowiące konkurencję dla Google Analytics, w tym: Majestic SEO, Semstorm czy Ahrefs.